در پی حمله به یک کشتی، سازمان ملل خارج‌سازی دریانوردان از تنگه هرمز را متوقف کرد

کشتی‌های باری در تنگه هرمز

منبع تصویر، Reuters

توضیح تصویر، آژانس امنیت دریایی بریتانیا پنجشنبه گزارش داد که یک کشتی در نزدیکی سواحل داهیت عمان مورد اصابت «پرتابه ناشناس» قرار گرفت
منتشر شده در
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

سازمان بین‌المللی دریانوردی وابسته به سازمان ملل، برنامه تخلیه بیش از ۱۱ هزار دریانورد سرگردان در تنگه هرمز را متوقف کرد. توقف این برنامه پس از حمله به یک کشتی باری در حین عبور از تنگه هرمز، صورت گرفته است.

آرسنیو دومینگز، مدیر سازمان بین‌المللی دریانوردی، گفت که چندین کشتی از تنگه هرمز بیرون آورده شده‌اند اما افزود که این نهاد می‌خواهد اطمینان یابد که «ضمانت‌های ایمنی ضروری» همچنان پابرجا هستند.

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا که یک نهاد نظارتی وابسته به نیروی دریایی بریتانیاست، هم پنجشنبه (۲۵ ژوئیه / ۴ تیر) گزارش داد که یک کشتی در نزدیکی سواحل داهیت عمان مورد اصابت یک «پرتابه ناشناس» قرار گرفت. مصدوم یا کشته‌ای در این حادثه گزارش نشده است.

این حمله پس از آن صورت گرفت که سپاه هشدار داد که فقط مسیرهایی تعیین شده از سوی ایران برای عبور امن هستند و کشتی‌ها برای عبور از تنگه هرمز باید با ایران هماهنگ باشند.

رسانه‌های آمریکایی از مقام‌های آمریکا نقل کردند که ایران به سمت این کشتی شلیک کرده است.

شرکت تامین امنیت دریایی ونگارد گفت که کشتی «اِوِر لاولی» با پرچم سنگاپور با وجود حمله‌ای که به آن صورت گرفت، به مسیرش برای عبور از تنگه هرمز ادامه داد.

داده‌های مارین ترافیک، سایت ردیابی کشتیرانی، که بی‌بی‌سی وریفای بررسی کرده است نشان می‌دهد که کشتی اِوِر لاولی پنجشنبه صبح از مسیر جنوبی تنگه هرمز در حال حرکت بوده است.

به گزارش وال استریت جورنال، اِوِر لاولی ناوگانی متشکل از چهار کشتی دیگر را هدایت می‌کرده است.

کشتی‌های کوچک در تنگه هرمز ساحل عمان

منبع تصویر، Reuters

توضیح تصویر، سپاه هشدار داده است که فقط مسیرهای تعیین شده از سوی ایران برای عبور امن هستند و کشتی‌ها برای عبور از تنگه هرمز باید با ایران هماهنگ باشند
از % title % عبور کنید و به ادامه مطلب بروید
خبرنامه بی‌بی‌سی فارسی

گزیده‌ای از مهم‌ترین خبرها، گزارش‌های میدانی و گفت‌وگوهای اختصاصی را هر هفته در ایمیل خود دریافت کنید.

اینجا مشترک شوید

پایان % title %

ملوانان این کشتی که با وال استریت جورنال صحبت کردند گفتند که هیچ هشداری از سوی نیروی دریایی ایران صادر نشده بود.

مدیر سازمان بین‌المللی دریانوردی در بیانیه‌ای گفت که کشتی اِوِر لاولی «مطابق جدول زمان‌بندی سازمان حرکت نمی‌کرد».

آرسنیو دومینگز گفت: «امنیت دریانوردان همیشه اولویت بوده است. بنابراین و برای مطمئن شدن از امنیت مسیرها، برنامه تخلیه کشتی‌ها متوقف می‌شود.»

از زمان جنگ اسرائیل و آمریکا با ایران، صدها کشتی در تنگه هرمز گرفتار و هزاران دریانورد در این منطقه سرگردان شده‌اند.

در پی باز شدن دوباره تنگه هرمز در روز سه‌شنبه، سازمان بین‌المللی دریانوردی هم از برنامه خارج‌سازی کشتی‌ها از این تنگه خبر داده بود. آقای دومینگز گفته بود که تخلیه کشتی‌ها «عملیات زمان‌بر و بزرگی است که به همکاری ایران، عمان، آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس نیاز دارد.»

در این حال «نهاد مدیریت آبراه خلیج فارس» هم در حساب ایکس خود نوشت: «عواقب هرگونه استفاده از مسیرهای غیرمجاز برعهده مالک شناور و ملوانان خواهد بود.»

به گزارش نهاد کشتیرانی، از زمان باز شدن مجدد تنگه هرمز بیش از ۵۷ کشتی با ۱۱۰۰ خدمه از این منطقه عبور کرده‌اند.