«نبرد بر سر نفوذ» در تنگه هرمز در روایت رسانه‌های عرب

نقشه تنگه هرمز و مسیر کشتی‌رانی و مرزهای دریایی
منتشر شده در
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

رسانه‌های منطقه‌ای و داخلی جهان عرب اظهارات متناقض ایران و آمریکا درباره وضعیت تنگه هرمز را به‌طور گسترده پوشش دادند.

شبکه‌های تلویزیونی مهم پان‌عربی مستقر در کشورهای حوزه خلیج فارس، بولتن‌های خبری خود را با تحولات مربوط به تنگه هرمز آغاز کردند و برخی از آنها به «نبرد بر سر نفوذ» در این گذرگاه راهبردی اشاره کردند.

برخی دیگر نیز بر اعلام اخیر عمان مبنی بر ایجاد یک کریدور دریایی موقت برای کشتی‌هایی که قصد عبور از تنگه هرمز را دارند، و همچنین ادامه هماهنگی میان عمان و ایران درباره مدیریت این آبراه، تمرکز داشتند.

گزارش‌های متناقض

بسیاری از رسانه‌ها به تناقض میان اظهارات منتشرشده از سوی آمریکا و ایران پرداختند.

برخی از آنها به نقل از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، گزارش دادند که او اطمینان داده است تنگه هرمز باز خواهد ماند.

در همین حال، شبکه ایرانی العالم و شبکه روسی آر‌تی عربی به نقل از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، گزارش دادند که «مدیریت تنگه هرمز هرگز به وضعیت پیش از جنگ بازنخواهد گشت» و افزودند که این تنگه از سوی ایران و مطابق با حقوق بین‌الملل و ترتیبات ایران اداره خواهد شد.

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» که در لندن منتشر می‌شود، در تیتر صفحه نخست پوشش زنده خود نوشت: «مواضع متناقض آمریکا و ایران درباره بازرسی‌های هسته‌ای، تنگه هرمز و لبنان.»

به همین ترتیب، روزنامه دولتی «الاهرام» مصر به نقل از ترامپ در شبکه اجتماعی «تروث سوشیال» نوشت که او موافقت کرده است «تنگه هرمز باز بماند و هیچ محاصره دریایی دیگری اعمال نشود.»

در مقابل، الاهرام گزارش داد که ایران بار دیگر تاکید کرده است پس از پایان نخستین دور مذاکرات میان واشنگتن و تهران در سوئیس، «مسئولیت مدیریت تنگه هرمز» را بر عهده خواهد گرفت.

بازگرداندن کشتیرانی به وضعیت عادی

شبکه «اسکای نیوز عربی» مستقر در ابوظبی اعلام کرد که از زمان امضای تفاهم‌نامه میان واشنگتن و تهران در ۱۷ ژوئن برای پایان دادن به جنگ، دهها کشتی از تنگه هرمز عبور کرده‌اند که این رقم «رکوردی جدید» محسوب می‌شود.

این شبکه افزود که این تعداد، معادل حدود یک‌ سوم حجم تردد کشتی‌ها پیش از آغاز جنگ است.

اسکای نیوز عربی همچنین گزارشی از سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) پخش کرد که بر اساس آن، این سازمان عملیاتی را برای تخلیه حدود ۱۱ هزار دریانورد گرفتار در تنگه هرمز آغاز کرده است؛ اقدامی که در چارچوب «تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای بازگرداندن کشتیرانی به وضعیت عادی» انجام می‌شود.

تصویر ماهواره‌ای از تنگه هرمز

منبع تصویر، Getty Images

«نبرد بر سر نفوذ»

از % title % عبور کنید و به ادامه مطلب بروید
خبرنامه بی‌بی‌سی فارسی

گزیده‌ای از مهم‌ترین خبرها، گزارش‌های میدانی و گفت‌وگوهای اختصاصی را هر هفته در ایمیل خود دریافت کنید.

اینجا مشترک شوید

پایان % title %

اسکای نیوز عربی گزارش داد که با وجود کاهش تنش‌های نظامی، درگیری در عمل پایان نیافته است، چون آمریکا و ایران همچنان مواضعی «متناقض» دارند.

این شبکه بر این باور است که این رویارویی اکنون به «رقابتی برای کسب نفوذ و کنترل بر یکی از مهم‌ترین آبراه‌های راهبردی جهان» تبدیل شده است.

کارشناسانی که با شبکه الجزیره قطر گفت‌وگو کردند، اظهار داشتند که تفاهم‌نامه میان آمریکا و ایران همچنان «شکننده» است و فروپاشی مذاکرات می‌تواند به بسته شدن دوباره تنگه هرمز منجر شود.

آنها توضیح دادند که توافق برای باز نگه داشتن تنگه می‌تواند روند مذاکرات را تسهیل کند، اما تضمینی برای احیای کامل حمل‌ونقل دریایی و تجارت، که به‌شدت از بسته شدن تنگه آسیب دیده‌، فراهم نمی‌کند.

در مقابل، شبکه «العربی» قطر گزارش داد که: «نبرد اعمال فشار و زور همچنان ادامه دارد؛ تهران و مسقط در حال تهیه طرحی برای مدیریت تنگه هرمز هستند، در حالی که واشنگتن با وضع هرگونه عوارض مخالفت می‌کند.»

شبکه سعودی «العربیه» نیز اظهارات محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، را در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز برجسته کرد. او گفته است که ایجاد یک خط ارتباط مستقیم میان آمریکا و ایران «برای جلوگیری از آنکه بازیگران خارج از کنترل مانع بازگشایی تنگه شوند، ضروری است.»

او همچنین به ازسرگیری مورد انتظار «تولید عادی گاز طبیعی مایع (ال ان جی)» در قطر اشاره کرد.