شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
عبور اولین موتر از جاده کوهستانی که با مشارکت زنان در ارزگان ساخته شده است
برای اولینبار یک موتر از جادهای که در کوتل (گذرگاه) خواجه نیکپای ولایت ارزگان با مشارکت زنان ساخته شده، عبور کرد. این جاده ولایت ارزگان را از طریق ولایت مرکزی دایکندی به ولایت غزنی در ۱۲۰ کیلومتری کابل وصل میکند.
کوتل خواجه نیکپای از مسیرهای صعبالعبور ولسوالی گیزاب ارزگان است، که زنان در ساخت این سرک با بیل و کلنگ نقش عمده داشتند و بارها تصاویر این زنان در حال کار همرسانی شد.
یحیی محمدی، مدیر کانال یوتیوب صدای دایکندی، به بیبیسی دری گفت که این شاهراه از مسیرهای مهم ارتباطی ولایت دایکندی با ولایت غزنی است.
به گفته او، بازشدن این مسیر برای رفتوآمد مردم، انتقال بیماران و کالاهای تجارتی نقش مهم دارد.
آقای محمدی گفت که جاده کوتل خواجه نیکپای با تلاش مردم و حمایت مالی خیرین ساخته شده و تاکنون هیچ نهاد دولتی و مؤسسهای به این منطقه کمک نکرده است.
او میگوید که اولین موتر در اولین روزهای هفته جاری از مسیر ارزگان به بازار چوچان رسید که مردم از شوق به گردن راننده گل انداختند و بر موتر هم شیرینی پاشیدند.
عبدالخالق نجیر، انجنیری که این جاده را دیزاین و در جمعآوری کمکهای مردمی و همچنین بسیج عمومی برای ساخت این جاده نقش داشته است، میگوید که این جاده حدود ۵/۳ کیلومتر طول دارد و از قریه خواجه نیکپای تا مرز دایکندی امتداد دارد.
کار ساخت این جاده از ماه حوت سال ۱۴۰۴ شروع شد که حدود ۱/۵ کیلومتر آن را با عرض ۷ متر خانمها کار کردند و منطقه سنگزار آن، چون کار توسط نیروی انسانی ممکن نبود، یک اسکواتر قرارداد شد که حدود ۴/۵ کیلومتر توسط اسکواتر کار شد.
آقای نجیر میگوید که زن و مرد منطقه در پاککاری سنگ و جغل در این ۴/۵ کیلومتر سهم گرفتند.
به گفته او، تکمیل این جاده، مسیر دایکندی را به ولایت غزنی ۵۰ درصد کوتاه میکند. با توجه به اینکه مردم دایکندی برای داد و ستد بیشتر به شهر غزنی میروند، این جاده نهتنها مسیر را کوتاه میکند بلکه هزینهها نیز کاهش میدهد و مردم دایکندی با عبور از این مسیر از طریق ولسوالی اجرستان، مالستان و جاغوری به غزنی وصل میشوند.
آقای نجیر میگوید که مسافران میتوانند در فصل تابستان از مسیر ولسوالی ناهور ولایت غزنی نیز به شهر غزنی سفر کنند.
او هزینه ساخت این جاده را حدود ۴/۱ میلیون افغانی اعلام کرد و گفت که حدود ۸۰ درصد آن را مردم جاغوری تأمین کردهاند و بقیه آن را باشندگان ولایتهای دایکندی و ارزگان پرداخت کردهاند.
مردم محل میگویند که ادامه این جاده به ولایت ارزگان در کوتل منگور ناتکمیل باقی مانده که نیاز به کمک خیرین دارد.
ولایت دایکندی در مرکز افغانستان از جمله ولایتهای محصور در کوهها است که براساس اعلام احصائیه مرکزی افغانستان، که تحت کنترل حکومت طالبان است، بیش از ۵۶۲ هزار نفر جمعیت دارد و از این میان بیش از ۲۸۸ هزار مرد و ۲۷۴ هزار نیز زن هستند.
دایکندی از جمله ولایتهای فقیر و توسعه نیافته افغانستان محسوب میشود.