مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، در ادامه سفر منطقهای به کشورهای خلیج فارس، وارد بحرین شد و مورد استقبال عبداللطیف بن راشد زیانی، وزیر خارجه بحرین قرار گرفت.
آقای روبیو قرار است در نشست شورای همکاری خلیج فارس در بحرین شرکت کند. او دیروز هم با رهبران کویت و امارات متحده عربی دیدار کرده بود.
این سفرها پس از آن انجام میشود که وزیر خارجه آمریکا به متحدان این کشور در خلیج فارس وعده داده بود ایالات متحده در جریان تلاشها برای دستیابی به توافق نهایی جهت پایان دادن به جنگ با ایران، از منافع آنها محافظت خواهد کرد.
تفاهم اولیه ایران و آمریکا که یک دوره ۶۰ روزه مذاکره برای دستیابی به توافقی بلندمدت را پیشبینی میکند، به نگرانیهای کشورهای عرب خلیج فارس درباره برنامه موشکی ایران و گروههای نیابتی مورد حمایت تهران نپرداخته است.
با این حال آقای روبیو تأکید کرد: «ما هیچ اقدامی انجام نخواهیم داد که امنیت متحدانمان را تضعیف کند.»
او در جریان سفر به کویت گفت که آمریکا در مذاکرات با ایران برای دستیابی به یک توافق دائمی، مواضع خود را با کشورهای عرب خلیج فارس هماهنگ خواهد کرد.
وزیر خارجه آمریکا گفته است «ما کاملا با شرکای خود در خلیج فارس همسو خواهیم بود» و افزود که ایالات متحده «آنها را در گفتوگوها درباره هر تصمیمی که در ارتباط با این مذاکرات گرفته شود، دخیل خواهد کرد.»
در حالی که تحرکات دیپلماتیک با سرعت ادامه دارد، قیمت نفت برنت به پایینترین سطح خود از زمان آغاز جنگ در ماه فوریه رسید؛ جنگی که عرضه جهانی نفت از خاورمیانه نفتخیز را با اختلال جدی مواجه کرده است.
خبرگزاری رویترز میگوید آقای روبیو در چارچوب سفری منطقهای در تلاش است به کشورهای خلیج فارس که در جریان جنگ هدف موشکها و پهپادهای ایران قرار گرفتند و صادرات حیاتی نفت و گاز آنها عملا به دلیل محاصره تنگه هرمز از سوی ایران متوقف شده بود، اطمینان خاطر دهد.
ایران پس از آتشبس با اعتماد به نفس بیشتری ظاهر شده و تأکید کرده است که کنترل تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ برنخواهد گشت.