وزیر دفاع اسرائیل میگوید که ارتش در «مناطق امنیتی» در لبنان باقی میماند و دستور دارد که در صورت مواجهه با هرگونه تهدیدی مقابله کنند.
اسرائیل کاتس در بیانیهای گفت: «سربازان اسرائیل در لبنان برای از میان برداشتن تهدیدها، در حال حاضر هیچ محدودیتی ندارند و هیچ وقت هم نداشتهاند.»
«همانطور که بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر، تصریح کرده است، اسرائیل از مناطق (حائل) امنیتی در لبنان عقبنشینی نخواهد کرد.»
اشاره آقای کاتس به منطقهای به عمق حدود ۱۰ کیلومتر در خاک لبنان است که اسرائیل آن را یک منطقه حائل امنیتی توصیف میکند و سربازانش را در آنجا مستقر کرده است.
اصرار آقای کاتس بر ادامه حضور اسرائیل در جنوب لبنان در حالی است که مذاکرات آمریکا و ایران در سوئیس آغاز شده است و پایان جنگ در لبنان یکی از محورهای اصلی آن است.
روز جمعه آتشبس جدیدی بین اسرائیل و حزبالله اعلام شد اما به گزارش خبرگزاری دولتی لبنان روز شنبه حداقل ۲۰ نفر در حملات اسرائیل کشته شدند.
ایران ادامه عملیات اسرائیل در لبنان را نقض تفاهمنامه با آمریکا میداند و هشدار داده است که در صورت عدم توقف جنگ در لبنان، از ادامه مذاکرات پرهیز خواهد کرد.
با این حال، گزارشها از فروکش کردن درگیریها در لبنان حکایت دارد.
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران که همراه هیئت ایرانی در بورگناشتوک در سوئیس حضور دارد، امروز به صداوسیما گفت:
«از دیروز (شنبه) یک توقف شکنندهای در جنگ لبنان ایجاد شده است که محصول همکاری نزدیک بین دستگاه دیپلماسی و میدان بوده است... ما سندی را امضا نمیکنیم و اجرایش را رها کنیم که اتوماتیک اجراشود... برای اجرای چنین تفاهمی لازم است که ما به صورت لحظهای اقدامات طرف مقابل را رصد کنیم و از همه ابزارمان استفاده کنیم که مطمئن شویم طرف مقابل از تعهداتش طفره نرود. تعهد در برابر تعهد. این یک اصل اساسی است برای اینکه تجارب قبلی را شاهدش نباشیم.»
یک مقام حزبالله لبنان به خبرگزاری رویترز گفت که به اجرای آتشبس متعهدند مادامی که اسرائیل هم آن را رعایت کند. این مقام گفت که حزبالله از ۶:۳۰ عصر شنبه به وقت محلی (۷ عصر تهران) به سمت نیروهای اسرائیل تیراندازی نکرده است.
یک منبع امنیتی هم به رویترز گفت که اسرائیل هم تقریبا از همان زمان حمله عمدهای به لبنان نکرده است.
جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا که برای مذاکره با ایران به سوئیس سفر کرده است، به خبرنگاران گفت که پیشرفتهای بزرگی در روزهای اخیر برای صلح در لبنان حاصل شده است.
دیروز قرارگاه خاتمالانبیا آمریکا را به «بدعهدی و پیمانشکنی آشکار» متهم و اعلام کرد که تنگه هرمز را به روی شناورها میبندد؛ هرچند آمریکا تاکید دارد که این آبراه همچنان باز است.
در اطلاعیه قرارگاه خاتمالانبیا دلیل این تصمیم «عدم اجرای بند اول تفاهمنامه پایان جنگ» و «نقض بیوقفه و مستمر آتشبس» اسرائیل در جنوب لبنان عنوان شده است.
بند اول تفاهمنامه ایران و آمریکا «پایان فوری و دائمی» عملیات نظامی در «همه جبههها» از جمله لبنان را ذکر کرده است.