قیمت نان در تهران و ورامین حدودا دو برابر شد

منبع تصویر، AFP via Getty Images
بر اساس گزارشها، قیمت رسمی نان مشمول یارانه در تهران و ورامین حدودا دو برابر شده است. کارگروه آرد و نان هم این افزایش قیمت را تائید کرده است.
محمدجواد کرمی، یکی از اعضای این کارگروه جزئیات این افزایش قیمت را ارائه کرده است که بر اساس آن نرخ نان لواش از ۱۴۰۰ به ۲۷۰۰ تومان، بربری از ۵۳۰۰ به ۱۰۰۰۰ تومان، تافتون از ۲۳۰۰ به ۴۵۰۰ تومان و نان سنگک از ۷۴۰۰ به ۱۵۵۰۰ تومان رسیده است.
اتحادیه نانوایان ورامین هم نرخهای جدیدی را اعلام کرده که مشابه قیمتهای اعلام شده در تهران است.
این اتحادیه گفته است که افزایش قیمت انواع نان در این شهرستان بر اساس مصوبه ابلاغی، «۱۰۰ درصد» افزایش یافته است.
در تهران افزایش قیمتها از دیروز دوشنبه( اول تیر ماه) و در ورامین از دوم تیرماه(امروز) اجرایی شده است.
طی ماههای گذشته قیمت نان در تعدادی از استانها از جمله خراسان رضوی، فارس، ارومیه و زنجان هم افزایش یافته بود.
تورم مواد اولیه و بالا رفتن هزینههای تولید از جمله بالا رفتن قیمت گندم، آرد یارانهای، دستمزد، حاملهای انرژی و اجارهبها از جمله عوامل موثر در افزایش قیمت نان بودهاند.
بالابردن نرخ نان از مدتی پیش مطرح شده بود و در بعضی مناطق بطور غیررسمی این اتفاق افتاده بود اما دولت ایران اعلام کرده بود که چنین اقدامی در دستور کار نیست.
افزایش هزینههای تولید برای نانواییهای دولتی باعث شده است که از تعداد نانواییهایی که آرد یارانهدار دریافت میکنند کاسته شود و شمار نانواییهای «آزادپز» که آرد خود را از بازار آزاد تهیه میکنند، افزایش یابد.
طی سالهای اخیر برخی مشتریان، از کیفیت و اندازه نان هم گله داشتهاند.

منبع تصویر، AFP via Getty Images
گزیدهای از مهمترین خبرها، گزارشهای میدانی و گفتوگوهای اختصاصی را هر هفته در ایمیل خود دریافت کنید.
اینجا مشترک شوید
پایان % title %
اواخر اردیبهشت ماه رئیس کارگروه آرد و نان اعلام کرده بود: «در خصوص تغییر قیمت نانهای دولتی فعلا صحبتی نشده مگر این که دولت نان را به اقلام کالابرگ اضافه کند و یارانه آن، مستقیم به مصرفکننده پرداخت شود.»
محمدجواد کرمی در همان زمان، اخبار منتشرشده درباره ابلاغ نرخهای جدید نان را رد کرده و گفته بود: «تاکنون هیچ مصوبهای برای تغییر قیمت نان صادر نشده و بررسی هزینههای تولید و پخت نان همچنان در جریان است.»
غلامرضا نوری، وزیر جهاد کشاورزی هم در اواخر خرداد ماه از بررسی طرح حذف یارانه نان و پرداخت آن در قالب کالابرگ به شهروندان ایرانی خبر داده بود.
نان یکی از اقلام پرمصرف در سبد غذایی شهروندان ایرانی است و افزایش دو برابری قیمت آن در کنار موج فزاینده گرانی کالاهای اساسی قرار گرفته است.
در اردیبهشتماه امسال، نرخ تورم برای سومین ماه پیاپی افزایش یافت و به گزارش مرکز آمار به ۵۷/۷ درصد رسید.
براساس دادههای این نهاد تورم مواد غذایی درایران در اردیبهشت به ۱۳۰ درصد رسید.
سبد اقلام اساسی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جدول توزیع کالابرگ تعیین شده، شامل ۱۱ قلم کالا است و تورم بالاتری در اقلام خوراکی را نشان میدهد.
بهعنوان مثال در این سبد، قیمت روغن جامد افزایشی ۴۳۱ درصدی داشته است.
هر چند طی دهههای گذشته زندگی در کنار تورم فزاینده برای شهروندان ایرانی پدیده غریبی نبوده است، اما آنها این روزها با فصل جدیدی از گرانی قیمتها روبرو هستند.
این جهش در ابتدا با افزایش نرخ ارز در دی ماه و اعتراضات و سرکوب متعاقب آن شروع شد و بعد با جنگ و محاصره تنگه هرمز، قطع اینترنت و موج بیکاریهای ادامه یافت.
وضعیت موجود باعث شده است که بعضی از شهروندان با فروش داراییهایی نظیر طلا به گذران زندگی بپردازند.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی که حدود دو هفته پیش منتشر کرد گزارش داد که بر اساس بررسیها، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۵، سهم هزینه اقلام خوراکی اساسی یک خانواده ۴ نفره به ۷۱/۵ درصد حداقل دستمزد رسیده است.
































