پس از شکایت مردم، حکومت طالبان به شرکت‌های مخابراتی دستور داد قیمت‌ها را کاهش دهند

یک استفاده کننده انترنت در کابل

منبع تصویر، Reuters

منتشر شده در
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان می‌گوید که به تمام شبکه‌های مخابراتی تا روز یک‌شنبه (۷ سرطان) فرصت داده است تا قیمت بسته‌های تلفونی و انترنتی را دوباره به حالت قبلی بازگردانند.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که طی چند روز گذشته، شماری از کاربران از افزایش قیمت بسته‌های انترنتی و هزینه مکالمات تلفونی شکایت کردند و در شبکه‌های اجتماعی هم کارزار اعتراضی راه‌اندازی کردند.

برخی از کاربران خدمات انترنتی و تلفونی اخیراً به‌طور مداوم از افزایش قیمت بسته انترنتی و هزینه مکالمات تلفونی توسط شبکه‌های مخابراتی شکایت داشتند که از آن‌ها پول بیشتری می‌گیرند. آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی با شعار «شبکه‌های مخابراتی دزد هستند» خواستار کنترل قیمت‌ها شده‌اند.

کاربران می‌گویند که به‌دلیل افزایش قیمت‌ها، هزینه‌های آن‌ها برای انترنت و تماس‌های تلفنی به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

مدیر مسئول یکی از شرکت‌های مخابراتی در کابل که نخواست نامش گرفته شود، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تأیید کرد که قیمت بسته‌های انترنتی در روزهای اخیر به‌طور میانگین حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و در مقایسه با گذشته، قیمت هر گیگابایت انترنت بیش از ۲۰ افغانی افزایش داشته است.

رئیس اترا و مسئولان شرکت‌های مخابراتی

منبع تصویر، Anayatalokozay

توضیح تصویر، اداره اترا دستورالعمل‌ تازه در مورد قیمت بسته‌های انترنتی و تلفونی را به مسئولان شرکت‌های مخابراتی ابلاغ کرد

یکی از کاربران به بی‌بی‌سی گفت که پیش‌ از این با ۶۱۰ افغانی، ۱۲ گیگابایت انترنت می‌خرید، اما روز پنجشنبه یک شبکه مخابراتی با همین قیمت تنها ۸ گیگابایت انترنت برایش فعال کرده است.

پس از این کمپاین گسترده و شکایت‌های پی‌درپی، وزارت مخابرات حکومت طالبان اعلام کرد که نظارت بر قیمت‌ها را افزایش خواهد داد و در صورت تخلف، شرکت‌های مخابراتی را تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد.

عنایت‌الله الکوزی، سخنگوی وزارت مخابرات حکومت طالبان در یک پیام ویدیویی که در صفحه ایکس خود منتشر کرده، گفته است که اداره تنظیم خدمات مخابراتی (اترا) روز پنجشنبه با نمایندگان شرکت‌های مخابراتی دیدار داشته و به آن‌ها دستور العمل‌های خاصی را در مورد قیمت بسته‌های انترنتی و تلفونی و همچنین کیفیت خدمات داده است.

آقای الکوزی افزود: «شرکت‌های مخابراتی موظف هستند بر اساس اصول تعیین‌شده، خدمات ارائه کنند و در صورت تخلف، با اقدامات قانونی روبه‌رو خواهند شد.»

سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی با اشاره به شکایت‌های مردم گفت دستور کاهش قیمت انترنت و مکالمات تلفونی با در نظر گرفتن اعتراض کاربران صادر شده است و اکنون شرکت‌ها موظف‌اند طی دو روز آینده قیمت‌های افزایش‌یافته را کاهش داده و به سطح قبلی بازگردانند.

اما شماری از مشتریان شرکت‌های مخابراتی که با بی‌بی‌سی صحبت کرده‌اند قیمت‌های قبلی را نیز بسیار بالا و «ناعادلانه» خوانده گفتند که باید باز هم کاهش یابد.

انترنت افغانستان

منبع تصویر، Getty Images

چرا انترنت در افغانستان گران است؟

آنتن مخابراتی

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر، انترنت افغانستان از مسیر کشورهای ایران و پاکستان می‌اید

قیمت خدمات مخابراتی و انترنتی در افغانستان نسبت به کشورهای همسایه مانند پاکستان و ایران بسیار بالاتر و کیفیت آن هم پایین‌تر است.

یکی از دلایل گرانی، وارداتی بودن انترنت در افغانستان است، زیرا بیشتر آن از طریق پاکستان، ایران و ازبیکستان به این کشور منتقل می‌شود.

دلیل دیگرقیمت، کمبود زیرساخت‌های مورد نیاز در کشور و هزینه بالای گسترش شبکه‌های مخابراتی به مناطق دورافتاده است.

بر اساس یک گزارش مقایسه‌ای، قیمت ۳ گیگابایت انترنت در افغانستان نسبت به پاکستان ۲ تا ۳ برابر و در مقایسه با ایران حدود ۸ برابر گران‌تر است.

ایران با وجود اعمال برخی محدودیت‌های انترنتی بر مردم، در سطح منطقه حتی نسبت به پاکستان خدمات انترنتی ارزان‌تری دارد.

در افغانستان که مردم با بیکاری و فقر دست‌و‌گریبان‌اند، قیمت بالای خدمات انترنتی و مخابراتی می‌تواند عملاً تأثیر منفی بیشتری بر زندگی آن‌ها داشته باشد.